Analyser for matblogger – slik bruker du data til å øke trafikken og forbedre innholdet
Jeg husker første gang jeg skjønte at jeg gjorde noe helt feil med matbloggen min. Hadde brukt måneder på å perfeksjonere oppskrifter og tatt tusenvis av bilder, men trafikken var så som så. En kveld satt jeg og scrollet gjennom Google Analytics (for første gang på lenge, skal jeg innrømme), og det jeg så var… øyeåpnende. Folk forlot siden min etter sekunder, og de mest populære innleggene mine var ikke i nærheten av dem jeg hadde lagt mest tid i.
Det var da det gikk opp for meg at analyser for matblogger ikke bare er fine tall å se på – det er faktisk verktøyet som kan transformere hele bloggen din. Etter å ha jobbet som tekstforfatter i årevis og hjulpet utallige matbloggere med innholdsstrategier, kan jeg si at de som mestrer analyse-delen alltid kommer best ut av det. Det er nesten som å ha en hemmelig ingrediens som andre ikke kjenner til.
I denne artikkelen skal jeg dele alt jeg har lært om hvordan du kan bruke analyser til å forbedre innholdet ditt og øke trafikken på matbloggen din. Vi snakker ikke bare om å forstå tallene, men hvordan du faktisk kan handle på dem for å skape innhold som folk elsker å lese og dele videre. Og tro meg – når du først får tak på det, blir det litt avhengighetsskapende å se hvordan små justeringer kan gi store resultater!
Grunnleggende analyseverktøy enhver matblogger bør kjenne til
Altså, da jeg startet med matblogging tenkte jeg at alt handlet om gode bilder og deilige oppskrifter. Ikke helt feil, men jeg bommet på en vesentlig bit – nemlig å forstå hva som faktisk skjer med innholdet etter at jeg publiserer det. Første gang jeg åpnet Google Analytics føltes det som å prøve å lese kinesisk, men nå er det blitt ett av mine viktigste arbeidsverktøy.
Google Analytics er grunnfjellet for enhver seriøs matblogger. Her får du oversikt over hvor mange som besøker siden din, hvor de kommer fra, hvor lenge de blir, og hvilke sider som er mest populære. Men det jeg synes er mest fascinerende er bounce rate – altså hvor mange som forlater siden din etter å ha sett bare én side. For matblogger ligger dette gjerne på 60-80%, men jeg har klart å få det ned til rundt 45% ved å forstå hva dataene forteller meg.
Google Search Console er det andre verktøyet som virkelig endret måten jeg jobber på. Her ser du hvilke søkeord folk faktisk bruker for å finne innholdet ditt. Jeg husker jeg ble så overrasket over hvor mange som søkte på «enkel hverdagsmiddag» versus «gourmet oppskrifter». Hadde brukt så mye tid på avanserte retter, men folk ville egentlig bare ha noe enkelt å lage til hverdags.
Social media analytics er også gull verdt, særlig på Instagram og Pinterest. Pinterest Analytics har vært en game-changer for meg – jeg oppdaget at pinnene mine presterte best på søndagskveldene, og at folk elsket å lagre oppskrifter med klare, enkle ingrediensbilder. Instagram Insights viser deg når følgerne dine er mest aktive, og hvilke hashtags som faktisk fungerer for innholdet ditt.
Heatmap-verktøy som Hotjar eller Crazy Egg kan virke litt overkill for en matblogg, men jeg må si de ga meg noen aha-opplevelser. Å se hvor folk faktisk klikker og scroller på sidene dine er utrolig lærerikt. Oppdaget blant annet at folk nesten aldri scrollet helt ned til kommentarfeltet – så jeg flyttet oppskriftsboksen høyere opp på siden.
Det siste verktøyet jeg vil anbefale er egentlig ganske enkelt – Excel eller Google Sheets. Her kan du samle all data på ett sted og lage dine egne oversikter. Jeg har et regneark hvor jeg tracker alt fra publiseringsdato og sosiale medier-respons til hvor lang tid det tar å lage hver oppskrift. Litt nerdete kanskje, men det gir meg en fantastisk oversikt over hva som fungerer.
Hvordan tolke nøkkeltall og metrikker som betyr noe
Greit nok, så du har alle verktøyene på plass – men hva betyr egentlig alle disse tallene? Jeg husker jeg stirret på Google Analytics i timevis uten å skjønne hva jeg skulle se etter. Det tok meg et par månder før jeg skjønte at det ikke bare handlet om høye tall, men om de riktige tallene.
Sidevisninger er selvfølgelig viktig, men ikke så viktig som mange tror. Jeg har hatt innlegg med 50 000 visninger som ikke genererte en eneste kommentar eller deling, og andre med 2000 visninger som folk faktisk laget mat etter og delte bilder av. Det som betyr mer er engasjement – kommentarer, delinger, tiden folk tilbringer på siden, og hvor mange som faktisk prøver oppskriftene dine.
Bounce rate er kanskje den metrikken jeg følger tettest. For en matblogg bør den ligge under 70%, helst nærmere 50% hvis du kan klare det. Høy bounce rate kan bety at folk ikke finner det de søker etter, at siden laster for sakte, eller at innholdet ikke holder hva overskriften lover. Jeg har testet ut forskjellige intro-tekster og oppdaget at de som starter med en personlig historie eller spørsmål holder på leserne mye bedre.
Average session duration er en annen favoritt. For matblogger vil jeg si at 2-3 minutter er helt greit, men over 4 minutter er fantastisk. Det betyr at folk faktisk leser gjennom oppskriftene, kanskje til og med skriver ut eller lagrer dem. Jeg så en markant økning i session duration da jeg begynte å legge til små tips og triks mellom ingrediensene og fremgangsmåten.
Organic search traffic er selve livsnerven for de fleste matblogger. Hvis mer enn 60% av trafikken din kommer fra søkemotorer, er du på riktig vei. Men det er ikke bare mengden som teller – det er også hvilke søkeord folk bruker. Jeg oppdaget at oppskrifter med ord som «lett», «rask» og «hverdags» presterte mye bedre enn de med fancy kulinariske termer.
Sosiale medier-metrikker kan være litt tricky å tolke. Likes og følgere ser fine ut, men saves og shares på Pinterest og Instagram Stories som faktisk blir fullført er mye mer verdifulle. Jeg tracker også hvor mange som klikker gjennom fra sosiale medier til bloggen – det tallet bør ligge på minimum 2-3% for Instagram-poster og 5-10% for Pinterest-pins.
| Metrikk | Godt tall for matblogger | Hva det betyr |
|---|---|---|
| Bounce rate | Under 60% | Folk blir på siden og utforsker |
| Session duration | Over 3 minutter | Leserne engasjerer seg med innholdet |
| Pages per session | Over 2 | God intern linking og relevant innhold |
| Organic traffic | Over 60% | Sterke SEO og søkemotoroptimalisering |
| Social click-through | 3-10% | Engasjerende sosiale medier-innlegg |
Identifisere de mest populære oppskriftene og forklare hvorfor de fungerer
Det er faktisk litt fascinerende å dykke ned i hvilke oppskrifter som blir store hits og hvorfor. Jeg har lagt merke til at mine mest populære oppskrifter sjelden er de jeg trodde skulle bli populære når jeg publiserte dem. Ta for eksempel en helt enkel oppskrift på hjemmelaget pizza – den har fått over 80 000 visninger det siste året, mens en avansert bouillabaisse jeg brukte en hel dag på knapt nok har fått 1000.
Gjennom analysene mine har jeg identifisert flere mønstre som går igjen i de mest suksessfulle oppskriftene. For det første handler det ofte om timing – oppskrifter på vinterretter presterer best fra oktober til mars, mens grillretter og salater topper i april-september. Litt opplagt kanskje, men det er utrolig hvor mange som glemmer dette når de planlegger innholdet sitt.
Søkeordsdata fra Google Search Console avslører også noe interessant: folk søker oftere på ingredienser enn på spesifikke rettenavn. «Oppskrift med kylling» får for eksempel mye mer søkevolum enn «kylling tikka masala». Det har fått meg til å tenke annerledes på hvordan jeg titulerer oppskriftene mine – jeg prøver alltid å få med hovedingrediensen tidlig i tittelen.
En annen ting jeg har oppdaget er at oppskrifter med klare problemer de løser presterer ekstremt godt. «Hva skal vi ha til middag i dag?» er jo det evige spørsmålet, og oppskrifter som posisjonerer seg som løsninger på dette – som «5 raske middager du kan lage på 20 minutter» – får konsekvent høy trafikk. Det er ikke bare oppskriften folk er ute etter, det er faktisk løsningen på et problem.
Bilder spiller også en enorm rolle, noe jeg ser tydelig i Pinterest Analytics. Oppskrifter med lyse, appetittvekkende bilder får 3-4 ganger så mange saves som de med dårlige bilder. Jeg lærte dette på den harde måten da jeg sammenlignet to nesten identiske oppskrifter – forskjellen var kun bildekvaliteten, men den ene fikk 15 ganger så mye trafikk som den andre.
Sesongens betydning kan ikke undervurderes. Julekakene mine eksploderer i november-desember, mens isdessertene topper i juni-juli. Men det som er litt mer subtilt er hvordan folk planlegger måltidene sine. Mandag og tirsdag søker folk etter enkle hverdagsretter, mens torsdag-fredag er de mer åpne for litt mer avanserte ting til helgen. Søndager er fantastiske for «meal prep» og «ukens middager» type innhold.
Forstå leseratferd og optimaliser innholdsstrukturen deretter
Å studere hvordan folk faktisk leser matblogger har vært en øyeåpner for meg. Første gang jeg installerte et heatmap-verktøy på bloggen min ble jeg helt satt ut – folk scrollet jo ikke i det hele tatt slik jeg hadde trodd! De fleste hopper rett til ingredienslisten, scroller fort forbi den lange historien, og stopper ved fremgangsmåten. Noen få kommer tilbake og leser introduksjonen etterpå.
Dette har fullstendig endret hvordan jeg strukturerer innleggene mine. Før hadde jeg alltid en lang, koselig introduksjon øverst, deretter en historie om hvorfor jeg laget retten, og så til slutt oppskriften. Nå har jeg en kort, fengende intro, deretter en «hopp til oppskrift»-knapp, og så kommer historien etterpå for de som faktisk vil lese den. Bounce rate falt med 20% da jeg gjorde denne endringen!
Google Analytics viser meg også hvor folk dropper av på sidene. Det som er interessant er at mange forlater siden rett etter ingredienslisten – og det er faktisk ikke så rart. Folk skanner raskt gjennom ingrediensene for å se om de har det de trenger hjemme, og hvis ikke, så stikker de av for å handle eller finne en annen oppskrift. Derfor har jeg begynt å fremheve substitutter og alternativer direkte i ingredienslisten.
Mobile versus desktop-lesing er en annen viktig innsikt. Over 75% av trafikken min kommer fra mobile enheter, og det har fått meg til å tenke helt annerledes på layout. Korte avsnitt, store skrifttyper, og tydelige knapper er viktigere enn noen gang. Jeg testet å lage to forskjellige versjoner av samme oppskrift – en optimalisert for mobil og en for desktop – og den mobile versjonen presterte 40% bedre selv på desktop!
En ting som virkelig overrasket meg var hvor viktige kommentarene er for leseratferden. Folk scroller faktisk ned for å lese hva andre har sagt om oppskriften før de bestemmer seg for å prøve den. Oppskrifter med mange positive kommentarer får konsekvent bedre engagement og lengre sesjoner. Det har fått meg til å være mye mer aktiv med å svare på kommentarer og oppmuntre leserne til å dele sine erfaringer.
Intern linking er noe jeg tidligere ikke tenkte så mye over, men analysene viser at folk elsker å utforske relaterte oppskrifter. Hvis jeg lenker til liknende retter eller komplementære oppskrifter inne i innlegget, øker pages per session betraktelig. Folk som leser om pizza vil gjerne også vite om gode tilbehør eller desserter som passer til. Det er blitt en naturlig del av måten jeg skriver på nå.
Bruke søkeordsanalyser til å finne nye oppskriftsideer
Dette er kanskje den delen av analysearbeidet som har gitt meg flest aha-opplevelser! Jeg pleide å basere oppskriftsideer på hva jeg selv hadde lyst til å lage, eller hva jeg så andre bloggere lage. Men å grave i søkeordsdata har åpnet øynene mine for hvor mange spennende muligheter som ligger der ute.
Google Keyword Planner er selvsagt klassikeren, men jeg bruker faktisk mer tid i Google Search Console og ser på «queries» – altså hva folk faktisk søker på som fører dem til siden min. Der finner jeg masse gull! Folk søker på ting som «oppskrift uten gluten», «vegetarrett til barn», eller «billige middager student» – og mange av disse søkene får ikke gode svar fra innholdet mitt ennå.
En metode jeg har blitt veldig glad i er å bruke Google Trends til å finne sesongvariasjoner og oppkommende trender. I fjor så jeg at søk på «luftfritert kylling» økte dramatisk, så jeg laget en serie med luftfrityroser-oppskrifter som presterte fantastisk. Pinterest Trends er også gull verdt – der ser jeg hva folk begynner å pinte mer av, ofte måneder før trenden eksploderer på andre plattformer.
Answer The Public er ett av mine hemmelige våpen. Bare skriv inn et søkeord som «pasta» eller «kylling», så får du hundrevis av spørsmål folk faktisk stiller søkemotorene. «Hvordan lage pasta uten kokesalt», «kan man fryse kylling i marinade», «hvilken pasta til carbonara» – alle disse kan bli til egne oppskrifter eller FAQ-innhold som folk virkelig søker etter.
Sosiale medier-søk er også utrolig verdifullt, selv om mange overser det. På Instagram kan jeg søke på hashtags som #hverdagsmiddag eller #raskemiddager og se hva folk poster og kommenterer på. TikTok-søk avslører hva som er hot akkurat nå – i fjor eksploderte «baked feta pasta» der, og jeg var heldigvis tidlig ute med min egen versjon.
Det som er viktig å huske er at ikke alle søkeord er like verdifulle for en matblogger. Søkeord med høyt volum men lav kommersiell intensjon (som «hvordan koke egg») kan gi mye trafikk, men lite engasjement. Mens mer spesifikke søkeord som «glutenfri sjokoladekake uten melk» kanskje har lavere volum, men folk som søker på det er virkelig interesserte i akkurat det innholdet.
- Bruk Google Search Console til å finne eksisterende søk som fører til siden din
- Se på «People also ask»-boksene i Google-søk for å finne relaterte spørsmål
- Analyser konkurrentenes mest populære oppskrifter og finn din egen vri
- Følg sesongbaserte søketrender og planlegg innhold måneder i forveien
- Bruk sosiale medier-hashtags og trends som inspirasjon til nye oppskrifter
Optimalisere publiseringstidspunkter basert på data
Timing er alt – det hører jeg stadig vekk, men jeg skjønte ikke hvor sant det var før jeg begynte å grave i analysene mine. Første året publiserte jeg innlegg helt tilfeldig, når jeg hadde lyst eller når jeg hadde tid. Men dataene avslørte noen fascinerende mønstre som har doblet engasjementet mitt på sosiale medier og økt den organiske trafikken betraktelig.
For bloggen min er søndager overraskende nok den beste publiseringsdagen. Jeg trodde lenge at folk ikke leste matblogger i helgene, men det viser seg at søndagskveldene er når folk planlegger uken som kommer. De sitter og scroller gjennom oppskrifter til mandagens middag eller ukens meal prep. Google Analytics viser at søndagsinnleggene mine får 35% mer trafikk den første uken enn innlegg publisert andre dager.
Tidspunktet på dagen har også stor betydning. Jeg har eksperimentert mye med dette, og for min målgruppe (primært kvinner 25-45 år i Norge) er klokka 10-11 om formiddagen og 19-20 om kvelden de beste tidspunktene. Morgenposten får folk i kaffepausen eller når de sjekker sosiale medier før jobb, kveldstimene treffer folk når de planlegger middagen for dagen etter.
Sesongtilpasning er noe jeg har blitt mye flinkere til etter å ha studert søketrendene mine. Juleinnholdet starter jeg å publisere allerede i oktober – folk begynner nemlig å planlegge julemenyen tidlig. Påskeopskrifter presterer best i mars, ikke i april. Og grilloppskrifter? De bør være klare i mai, ikke vente til juni når alle andre også publiserer dem.
Instagram har sine egne regler som er ganske forskjellige fra bloggen. Instagram Insights viser at følgerne mine er mest aktive tirsdager og torsdager mellom 18-20. Søndagspostene mine presterer faktisk dårligst på Instagram, helt motsatt av bloggen. Det har lært meg at jeg må ha forskjellige strategier for forskjellige plattformer – ikke bare kopiere innholdet over alt.
Pinterest er en helt egen verden. Der handler det ikke så mye om når du poster, men når folk søker. Julekaker blir pinnet fra oktober til januar, sommerdrinker fra mai til august. Jeg har laget en enkel kalender hvor jeg planlegger Pinterest-innhold 2-3 måneder i forveien basert på søketrendene fra tidligere år.
En ting som virkelig fungerte for meg var å teste A/B-publisering. Jeg publiserte samme type oppskrift på forskjellige tidspunkter over flere måneder og målte responsene. Resultatet var ganske tydelig: hverdagsmiddager presterer best mandag-onsdag, helgeprosjekter på torsdag-fredag, og bakst/desserter på søndager. Det virker logisk i ettertid, men det var greit å ha dataene som bekreftet magefølelsen.
Konverteringsoptimalisering – fra besøkende til trofaste lesere
Det er én ting å få folk til siden din, men noe helt annet å få dem til å bli værende og komme tilbake. Dette er kanskje den viktigste leksa jeg har lært gjennom analysearbeidet mitt. Jeg kan ha masse trafikk, men hvis folk bare kommer én gang og aldri kommer tilbake, bygger jeg ikke en ordentlig blogg-business.
E-postlisten min har vært den største game-changeren. Det tok meg altfor lang tid å skjønne hvor verdifull den er! Nå ser jeg at lesere som melder seg på nyhetsbrevet mitt har 8 ganger høyere lifetime value enn de som bare besøker siden. De kommenterer mer, deler innholdet oftere, og – viktigst av alt – de lager faktisk oppskriftene mine og kommer tilbake for å finne flere.
Optimalisering av lead magnets har vært en spennende reise. Først prøvde jeg en generell «10 favorittoppskrifter» som freebie, men den konverterte dårlig. Så testet jeg mer spesifikke ting – «5 glutenfrie hverdagsmiddager» presterte mye bedre, og «Ukens menyplan + handleliste» er den klare vinneren med 12% konverteringsrate. Folk vil ha noe konkret og umiddelbart anvendbart.
Intern lenking har vært et undervurdert verktøy for å øke pages per session. Når jeg skriver om fiskegrateng, lenker jeg naturlig til oppskrifter på tilbehør, andre fiskeretter, eller relaterte teknikker. Google Analytics viser at folk som følger disse lenkene blir i gjennomsnitt 4 minutter lengre på siden og besøker 3,2 sider i stedet for 1,8. Det handler om å lage en naturlig flyt mellom innholdet.
Kommentarfeltene mine har blitt mye mer aktive etter at jeg begynte å stille konkrete spørsmål i slutten av hver oppskrift. I stedet for bare «hva synes du?» spør jeg «har du prøvd denne oppskriften med søtpotet i stedet for vanlig potet?» eller «hvilken variant av denne retten lager du til jul?». Spesifikke spørsmål gir bedre og mer engasjerte svar.
Push-varslinger og sosiale medier-påminnelser har også vist seg verdifulle. Folk som følger bloggen på Facebook og får varsling når jeg publiserer nytt innhold har 40% høyere return visitor rate. Instagram Stories med «link in bio» når jeg publiserer nytt fungerer fantastisk – det gir meg muligheten til å forklare hvorfor akkurat denne oppskriften er spesiell og verdt å sjekke ut.
- Optimaliser e-post signup-forms med spesifikke lead magnets
- Bruk intern lenking strategisk for å guide leseren videre
- Still konkrete spørsmål for å øke kommentarer og engasjement
- Implementer push-varslinger og sosiale medier-påminnelser
- Lag content upgrades tilpasset hver enkelt oppskrift
Sosiale medier-analyser og cross-platform strategier
Jeg må innrømme at jeg lenge tenkte på sosiale medier som bare en måte å dele oppskriftene mine på. Men etter å ha dykket dypere ned i analysene fra hver plattform, skjønner jeg at det er så mye mer komplekst og spennende! Hver plattform har sine egne regler, og det som fungerer på Instagram kan være helt feil for Pinterest eller TikTok.
Instagram har vært min største suksess målt i engasjement, men ikke nødvendigvis i trafikk til bloggen. Analytics viser at Stories presterer mye bedre enn feed-poster når det gjelder å drive trafikk – folk er mer villige til å swipe up (eller nå, swipe opp) når de ser en appetittvekkende story enn å klikke på lenken i bioen. Jeg har også oppdaget at behind-the-scenes innhold, som prosessen med å lage mat, får høyere engasjement enn de ferdige tallerkenpresentasjonene.
Pinterest er helt magisk for matblogger, men det tok meg lang tid å knekke koden. Pinterest Analytics avslører at pins med tekst overlay presterer 60% bedre enn rene matbilder. Folk trenger å se hva retten heter direkte på pinnen. Vertikal orientering er også kritisk – 2:3 ratio er optimalt. Og timing? Pins jeg publiserer på kveldstid presterer bedre fordi folk pinner ting til senere når de scroller Pinterest hjemme på sofaen.
TikTok har overrasket meg totalt. Trodde det var bare for unge mennesker, men matinnholdet mitt får faktisk god respons der også. TikTok Analytics viser at 30-40% av seerne mine er over 35 år. Quick recipe videos, særlig de som viser hele prosessen på 30-60 sekunder, får tusenvis av views. Det morsomme er at oppskriftene som blir viral på TikTok sjelden er de samme som presterer best på bloggen – det er ofte de enkleste, mest visuelle rettene som slår an.
Facebook har blitt litt undervurdert i det siste, men for matblogger fungerer det fortsatt bra. Facebook Insights viser at video-poster får 3 ganger så mye engasjement som stillbilder. Jeg har begynt å lage korte cooking videos hvor jeg viser de viktigste stegene, og det har økt click-through til bloggen betraktelig. Folk kommenterer også mer på Facebook – kanskje fordi plattformen føles mindre «perfekt» enn Instagram.
Cross-platform strategi har blitt utrolig viktig. Jeg kan ikke bare poste samme innhold overalt – hver plattform krever sin egen tilnærming. En oppskrift blir til: en detaljert bloggpost, flere Instagram-bilder og stories, én Pinterest-pin (eller flere med forskjellig tekst), en TikTok-video, og en Facebook-post med video. Samme oppskrift, fem forskjellige formater tilpasset hver plattforms særegenhet og målgruppe.
| Plattform | Beste format | Optimal timing | Hovedmålgruppe |
|---|---|---|---|
| Stories + feed | 18-20 tirsdager | 25-40 år kvinner | |
| Vertikale pins med tekst | 20-22 alle dager | 30-50 år kvinner | |
| TikTok | 30-60s prosess-video | 19-21 helger | 25-45 år blandet |
| Video + tekst | 12-15 hverdager | 35-55 år blandet |
Måle ROI og effektiviteten av forskjellige innholdstyper
Å faktisk måle avkastningen på innholdet mitt var noe jeg unnvek lenge – det føltes så kommersielt og kalkulert. Men som tekstforfatter som også hjelper andre bloggere, innser jeg hvor viktig det er å forstå hvilke innholdstyper som faktisk gir resultater. Det er ikke bare snakk om penger (selv om det også er viktig), men om tid og energi investert versus engasjement og verdi skapt.
For å måle ROI på innholdet mitt har jeg utviklet et ganske enkelt system. Jeg tracker tid brukt på hver oppskrift (research, testing, fotografering, skriving, redigering), kostnader (ingredienser, rekvisitter), og resultater (trafikk, sosiale medier-engasjement, e-post signups, eventuelle inntekter). Det høres kanskje overkomplisert ut, men det tar bare 5 minutter per innlegg å logge dette i et enkelt regneark.
Det som overrasket meg mest var hvor forskjellige innholdstyper presterte. Omfattende, grundige oppskrifter med mye bakgrunnsinformasjon og tips presterer fantastisk på SEO og får mye organisk trafikk over tid, men de tar også 6-8 timer å produsere. Enkle «quick recipe»-poster tar kanskje 2 timer, men genererer mindre långsiktig trafikk. Begge har sin plass, men nå vet jeg når jeg skal satse på hva.
Videoppskrifter har høyest engasjement per time investert, spesielt på sosiale medier. En 30-sekunders time-lapse video av meg som lager pasta kan få 10 000+ views på TikTok, mens det samme innholdet som bloggpost kanskje får 2000 visninger. Men bloggposten genererer mer e-postpåmeldinger og har høyere konverteringsverdi på lang sikt. Det handler om å finne balansen og forstå hva jeg prioriterer akkurat nå.
Sesonginnhold har ekstrem ROI hvis timingen stemmer. Julekakene mine fra desember får fortsatt trafikk i november året etter, og påskebaksten kommer tilbake år etter år. Disse innleggene jobber for meg i måneder og år etter publisering. Mens trendy oppskrifter (som den berømte baked feta pasta) kan eksplodere i et par måneder, men så dør helt ut.
Samarbeidsinnlegg og sponsede oppskrifter har interessant nok ikke dårligere organiske resultater enn jeg fryktet. Så lenge innholdet er genuint og jeg er åpen om samarbeidet, presterer de faktisk ganske bra. Det viktigste jeg har lært er å kun samarbeide med merkevarer og produkter jeg faktisk bruker og kan stå inne for – leserne merker forskjellen umiddelbart.
En viktig innsikt har vært verdien av «evergreen» versus trending innhold. Trendende oppskrifter kan gi enorm trafikk på kort tid, men evergreen innhold som «hvordan lage perfekt risotto» eller «grunnoppskrift på hjemmelaget brød» genererer stabil trafikk måned etter måned. 70% av mine mest lønnsomme innlegg (målt over 2+ år) er evergreen innhold som fortsatt får organisk trafikk.
Automatisering og verktøy for effektiv datainnsamling
Etter å ha brukt altfor mye tid på å manuelt samle inn data fra forskjellige plattformer, innså jeg at jeg trengte smartere løsninger. Som tekstforfatter jobber jeg med mange forskjellige prosjekter, og tiden jeg bruker på datainnsamling må være så effektiv som mulig. Det tok meg en stund å finne de rette verktøyene, men nå har jeg et system som sparer meg for timer hver uke.
Google Data Studio (nå Looker Studio) har vært en game-changer for meg. Der kan jeg samle data fra Google Analytics, Search Console, og sosiale medier-kontoer på ett dashboard. Hver mandag morgen får jeg en automatisk rapport som viser meg hvordan forrige uke presterte sammenlignet med samme periode i fjor. Det gir meg en rask oversikt uten å måtte logge inn på fem forskjellige plattformer.
Analyseverktøy som Stockholm Briggen har hjulpet meg med å forstå mer avanserte datamønstre og gir insights jeg ikke får andre steder. Det som er spesielt verdifullt er muligheten til å se sammenhenger mellom forskjellige metrikker – som hvordan sosiale medier-aktivitet påvirker organisk søketrafikk uker senere.
For sosiale medier bruker jeg Hootsuite eller Later for scheduling, men det som er genialt er at de også samler analytics fra alle plattformene mine på ett sted. Jeg kan se hvilke typer innhold som presterer best på hvilke dager, og til og med få forslag til optimale publiseringstidspunkter basert på min spesifikke målgruppe.
IFTTT (If This Then That) har automatisert mange av de kjedelige oppgavene mine. For eksempel: hver gang jeg publiserer et nytt blogginnlegg, legges det automatisk til i et Google Sheets-dokument med dato, tittel, og noen grunnleggende metrikker. Når en Pinterest-pin når 1000+ saves, får jeg en automatisk e-post. Småting som sparer tid og sikrer at jeg ikke går glipp av viktige hendelser.
Buffer og Canva har blitt uunnværlige for å effektivisere innholdsproduksjon. I Buffer kan jeg planlegge innlegg uker i forveien og få analytics på hvilke som presterer best. Canva har templates som gjør det enkelt å lage konsistente bilder til forskjellige plattformer, og det sparer meg for timer hver uke.
Det viktigste jeg har lært om automatisering er at det ikke handler om å erstatte menneskelig innsikt, men om å frigjøre tid til mer strategisk tenkning. Datainnsamlingen kan automatiseres, men tolkningen og handlingsplanene må fortsatt komme fra meg. Det er ingen vei utenom å faktisk forstå tallene og hva de betyr for den spesifikke matbloggen min.
Konkrete eksempler på hvordan analyse har forbedret specific matblogger
La meg dele noen helt konkrete eksempler på endringer jeg har gjort basert på analysedata, og hvilke resultater de gav. Dette er ikke bare teori – det er faktiske case studies fra min egen blogg og flere matbloggere jeg har hjulpet som tekstforfatter og strategi-rådgiver.
Case 1: «Den store oppskriftsformatet-testen». Google Analytics viste at folk forlot siden rett etter å ha sett ingredienslisten. Jeg testet tre forskjellige formater over to måneder: 1) tradisjonell format med ingredienser øverst, 2) ingredienser og fremgangsmåte side ved side, og 3) «hopp til oppskrift»-knapp øverst med ingredienser og fremgangsmåte samlet. Resultat? Format nummer 3 økte time on page med 47% og reduserte bounce rate fra 68% til 51%. Folk vil ha rask tilgang til oppskriften, men de leser gjerne historien etterpå hvis de liker det de ser.
Case 2: «Pinterest-pin tekst-eksperimentet». Pinterest Analytics viste at pinnene mine fikk ok saves, men dårlig click-through til bloggen. Jeg testet pins med og uten tekst overlay. Pins med tydelig tekst som forklarte hva retten var («Glutenfri sjokoladekake», «20-minutters pasta», osv.) fikk 73% flere klikk til bloggen, selv om de ikke nødvendigvis fikk flere saves. Folk trenger å vite hva de klikker seg inn på før de forlater Pinterest.
Case 3: «Publiseringsdag-eksperimentet». I seks måneder testet jeg systematisk forskjellige publiseringsdager for samme type innhold. Hverdagsmiddagsoppskrifter presterte 40% bedre når de ble publisert søndager versus onsdager. Helgeprosjekter og bakstoppskrifter presterte best torsdager. Sesonginnhold trengte 6-8 ukers forsprang på sesongen for optimal trafikk. Dette har fullstendig endret min innholdskalender.
Case 4: «Den interne lenke-revolusjonen». Search Console viste at jeg rangerte på side 2-3 for mange relaterte søkeord, bare noen få plasser unna side 1. Ved å strategisk lenke mellom relaterte oppskrifter (for eksempel fra «hjemmelaget pizza» til «pizzasaus oppskrift» og «pizzadeig tips»), klarte jeg å løfte flere oppskrifter til side 1. Organisk trafikk økte med 34% over fire måneder uten å publisere en eneste ny oppskrift.
Case 5: «E-post liste-magneten som endret alt». Hadde en generisk «abonner på nyhetsbrev» som konverterte 2,1%. Testet ulike lead magnets og fant at «Ukens menyplan + handleliste (PDF)» konverterte 11,8%. Enda bedre: folk som lastet ned denne PDFen kom tilbake til bloggen 3,4 ganger oftere og hadde 50% høyere lifetime value. Noen ganger handler det om å gi folk nøyaktig det de trenger akkurat nå.
Case 6: «Instagram Stories link-strategien». Instagram Insights viste at story views var høye, men link clicks var lave. Begynte å lage mini «teaser»-videoer hvor jeg viste den mest appetittvekkende delen av matlagingsprosessen, med tekst som «få hele oppskriften» og pil til lenken. Click-through rate fra stories økte fra 3,2% til 12,7%. Folk må få en grunn til å klikke – det holder ikke bare å fortelle dem at lenken er der.
Vanlige feil i analysearbeid og hvordan unngå dem
Etter å ha jobbet med analyser for matblogger i flere år, både for min egen blogg og som rådgiver for andre, har jeg sett de samme feilene dukke opp igjen og igjen. Jeg må innrømme at jeg har gjort de fleste av disse selv – noen ganger flere ganger før jeg lærte! Men det fine med feil er at de lærer oss noe, og nå kan jeg hjelpe andre til å unngå dem.
Den største feilen jeg ser er at folk fokuserer alt for mye på vanity metrics – likes, følgere, og sidevisninger. Jeg husker jeg var helt besatt av å få til 10 000 følgere på Instagram, og glemte helt å se på om disse følgerne faktisk engasjerte seg med innholdet eller besøkte bloggen. Det tok meg måneder å innse at 5000 engasjerte følgere er infinitt mye mer verdifullt enn 15 000 passive.
En annen klassiker er å ikke sette opp målinger riktig fra starten. Google Analytics har så mange forskjellige måter å tracke ting på, og hvis du ikke setter opp events og conversions ordentlig, får du ikke reliable data å jobbe med. Jeg måtte gå tilbake og fikse tracking på to år gamle innlegg fordi jeg ikke hadde tenkt på at «scroll to recipe» og «print recipe» var verdifulle actions å måle.
Å trekke konklusjoner basert på for lite data er en felle jeg fortsatt må passe meg for. Hvis én oppskrift presterer dårlig én uke, betyr ikke det at hele kategorien er håpløs. Jeg har lært å vente på minst 4-6 ukers data før jeg gjør store endringer, og alltid se på trends over tid, ikke bare øyeblikksbilder.
Mange glemmer også å ta hensyn til eksterne faktorer når de analyserer data. Hvis trafikken plutselig stuper i juli, kan det være fordi folk er på ferie, ikke fordi innholdet ditt er dårlig. Hvis engasjementet øker dramatisk i november, kan det være fordi alle planlegger jul, ikke fordi du plutselig ble genial til å skrive.
Overoptimalisering er en felle jeg har falt i flere ganger. Å endre for mye på en gang gjør det umulig å vite hva som faktisk virket. Nå tester jeg kun én ting om gangen og lar hver endring «sette seg» i 2-4 uker før jeg evaluerer og eventuelt gjør neste justering.
- Ikke la deg blende av høye tall – fokuser på kvalitetsmetrikker
- Sett opp proper tracking fra dag én – det er vanskelig å fikse i ettertid
- Vent på nok data før du trekker konklusjoner (minimum 4-6 uker)
- Ta høyde for sesongvariasjoner og eksterne faktorer
- Test kun én endring om gangen for å kunne isolere effektene
- Husk at korrelasjon ikke nødvendigvis betyr årsakssammenheng
- Ikke endre strategi basert på en dårlig dag eller uke
Framtidige trender innen matblogg-analyser
Som tekstforfatter som følger bransjen tett, ser jeg noen spennende utviklinger i hvordan vi kommer til å jobbe med analyser framover. AI og maskinlæring begynner å påvirke hvordan vi forstår og optimaliserer innhold, og jeg tror vi bare har sett begynnelsen på denne utviklingen.
Voice search-optimalisering blir stadig viktigere. Jeg merker allerede at søk som «hvordan lage…» og «oppskrift på…» øker, og det er ofte voice searches. Dette påvirker hvordan jeg skriver titlene og strukturerer innholdet – jeg inkluderer mer naturlige spørmål og svar-formater som matcher hvordan folk snakker, ikke bare hvordan de skriver.
Prediktive analyser kommer til å bli game-changing for matbloggere. I stedet for bare å se hva som har skjedd, får vi verktøy som kan forutsi hva som kommer til å bli populært. Jeg eksperimenterer allerede med Google Trends og sosiale medier listening tools for å identifisere food trends måneder før de eksploderer.
Video analytics blir mer sofistikert. YouTube og TikTok gir oss allerede innsikt i hvilke sekunder av videoene folk ser på og hvor de dropper av, men jeg tror vi vil se lignende teknologi komme til Instagram Reels og andre plattformer. Det vil helt endre hvordan vi strukturerer video-oppskrifter.
Cross-device tracking forbedres også kraftig. Før var det vanskelig å se hele customer journey – fra Pinterest-oppdagelse på telefonen til faktisk å lage oppskriften på desktop til å kommentere på Instagram senere. Nå begynner vi å få bedre verktøy for å forstå disse komplekse reisene.
Privacy-endringene (som iOS 14.5 og cookieless future) påvirker hvordan vi tracker besøkende, men det åpner også for mer direkte relasjon-bygging. E-postlister og egne communities blir viktigere enn noen gang, fordi der har vi direct access til audiencen vår uten å være avhengige av tredjeparts tracking.
Oppsummering og handlingsplan for å komme i gang
Etter å ha dykket så dypt ned i analyser for matblogger gjennom denne artikkelen, håper jeg du skjønner hvor kraftig dette verktøyet faktisk er. Det handler ikke om å bli en data-nerd eller å miste den kreative gløden – det handler om å forstå publikumet ditt så godt at du kan skape innhold som virkelig betyr noe for dem.
Mitt viktigste råd er å starte enkelt. Ikke prøv å implementere alt på en gang – det blir bare overveldende. Begynn med Google Analytics og Google Search Console, og bruk 15 minutter hver uke på å se på dataene dine. Still deg selv spørsmål som «hvilke oppskrifter er mest populære?», «hvor kommer folk fra?», og «hvor lenge blir de på siden?»
Lag deg en enkel rutine for datainnsamling. Jeg sjekker analysene mine hver mandag morgen med kaffen, og det tar ikke mer enn 20 minutter. Det holder meg oppdatert på hva som skjer uten at det tar over hele dagen. En gang i måneden setter jeg av en time til å gå dypere og se etter mønstre og muligheter.
Husk at analyser er et verktøy for å forbedre, ikke en dom over hvor flink du er. Dårlige tall betyr bare at det er rom for forbedring, og gode tall gir deg inspirasjon til å gjøre mer av det som fungerer. Som tekstforfatter har jeg sett hvor mye tryggere og mer målrettede bloggere blir når de forstår dataene sine.
Det aller viktigste er å huske at bak alle disse tallene er det ekte mennesker som ønsker å lage deilig mat. Analysene hjelper deg å forstå disse menneskene bedre, ikke å manipulere dem. Når du forstår at folk søker på «rask middag» fordi de har hektiske hverdager, kan du lage innhold som virkelig hjelper dem – og det er da magien skjer.
Start i dag. Åpne Google Analytics (eller sett det opp hvis du ikke har det), se på de tre mest populære oppskriftene dine, og spør deg selv: hva har disse til felles? Det kan være starten på din neste store suksess-oppskrift. Lykke til!
Ofte stilte spørsmål om analyser for matblogger
Hvor ofte bør jeg sjekke analysene for matbloggen min?
Jeg anbefaler å sjekke de viktigste tallene ukentlig – gjerne hver mandag morgen med kaffen. Dette gir deg en god oversikt uten at du blir besatt av daglige svingninger. En gang i måneden bør du sette av mer tid (1-2 timer) til å gå dypere inn i dataene og lete etter mønstre og muligheter. Det viktigste er å finne en rutine du klarer å holde – bedre med konsistent ukentlig sjekking enn sporadiske dype-dykk.
Hvilke metrikker er viktigst å følge med på for en matblogg?
De fem viktigste metrikkene for matblogger er: 1) Organisk søketrafikk (bør utgjøre 60%+ av total trafikk), 2) Bounce rate (under 60% er bra), 3) Average session duration (over 3 minutter er solid), 4) Pages per session (over 2 viser at folk utforsker innholdet), og 5) Email signup rate (2-5% er typisk for matblogger). Disse gir deg et godt bilde av både trafikk-kvalitet og brukerengasjement.
Hvordan finner jeg ut hvilke oppskrifter folk faktisk søker etter?
Google Search Console er gull verdt for dette! Under «Performance» kan du se nøyaktig hvilke søkeord som fører folk til siden din. Jeg bruker også Answer The Public for å finne relaterte spørsmål folk stiller, og Pinterest Trends for å se hva som blir populært. Google Keyword Planner gir søkevolum, mens sosiale medier-hashtags viser hva som er trending akkurat nå. Kombiner disse kildene for best resultat.
Er det nødvendig å bruke betalte analyseverktøy, eller holder gratis alternativer?
For de fleste matbloggere holder gratis verktøy lenge! Google Analytics, Search Console, Pinterest Analytics, og Instagram Insights gir deg mer enn nok data til å komme langt. Jeg brukte bare gratis verktøy det første året. Betalte verktøy som SEMrush eller Ahrefs blir verdifulle når du vil analysere konkurrenter eller gå dypere inn i søkeordsresearch, men start gjerne med gratis alternativer først.
Hvordan måler jeg om sosiale medier faktisk driver trafikk til bloggen min?
I Google Analytics kan du gå til «Acquisition» → «All Traffic» → «Channels» for å se hvor mye trafikk som kommer fra sosiale medier. For mer detaljert innsikt, sett opp UTM-koder på lenkene du deler på sosiale medier. Jeg anbefaler også å sjekke «Referral traffic» for å se spesifikke plattformer. Husk at sosiale medier ikke bare driver direkte trafikk – de bygger også merkevarebevissthet som kan påvirke søketrafikk senere.
Hvor lang tid tar det før jeg ser resultater av endringer basert på analysedata?
Det varierer med type endring, men generelt: SEO-forbedringer tar 2-4 måneder å gi full effekt, endringer i innholdsstruktur sees ofte innen 2-4 uker, sosiale medier-optimaliseringer kan gi resultater innen noen dager, men email-listeoppdateringer viser seg gjerne over 2-3 måneder. Mitt råd er å være tålmodig og teste kun én endring om gangen så du kan se hva som faktisk virket. Rome ble ikke bygget på en dag, og det samme gjelder en suksessfull matblogg!
Skal jeg fokusere mer på å øke trafikk eller på å forbedre engasjement?
Begge deler er viktige, men jeg vil si engasjement først! 1000 engasjerte lesere som kommenterer, deler, og lager oppskriftene dine er mye mer verdifullt enn 10 000 passive besøkende. Høyt engasjement forbedrer også SEO-rankings naturlig, som igjen driver mer kvalitetstrafikk. Start med å optimalisere for de besøkende du allerede har – forbedre bounce rate og session duration – før du jager massiv trafikk-økning.
Hvordan vet jeg om en oppskrift er verdt å oppdatere basert på analysedata?
Se etter oppskrifter som: 1) Får stabil organisk trafikk men har høy bounce rate (kan forbedres med bedre formatting), 2) Rangerer på side 2-3 for relevante søkeord (kan løftes til side 1 med oppdateringer), 3) Har mange sosiale medier-saves men få klikk til bloggen (trenger bedre bilder eller titler), eller 4) Er sesongbaserte og nærmer seg høysesong. Jeg prioriterer oppskrifter som allerede presterer ok men har potensial til å bli mye bedre.